Sınav sistemleri ve buna bağlı olarak dershane modelleri sürekli değişiyor. Ancak velilerin bilinçli dershane seçimi için yanıt aramaları öğütlenen sorular hiç değişmiyor. Doğru dershane seçimi yapmak iyi bir lise ya da üniversitenin kapılarını açacak, iyi bir üniversite de daha iyi bir işin kazanılması için önayak olacak etmenlerden belki de en önemlisini teşkil etmektedir.
Okullar kapandı. Öğrenciler tatilde. Ama nerede olurlarsa olsunlar eğitim onları bırakmıyor. Tüm dershaneler reklam çalışmalarında. Erken kayıt avantajları sunmakta. Nereye baksak bir dershanenin reklamı. Her dershanenin bir birincisi var. Herkes en iyi kurumun kendisi olduğunu söylüyor. Öğrenciler ve veliler nasıl karar verecek? Çocuğumuzun eğitimine en iyi katkıyı sağlayacak dershaneyi nasıl seçeriz?
- Öğretim kadrosu, kalitesini geçmiş yıllardaki başarılarıyla kanıtlamış mı?
- Dershane bir kurum kültürüne sahip mi? Vizyon sahibi yönetici ve öğretmenler var mı?
- Tüm branşlarda yeterli sayıda öğretmen hizmet veriyor mu? Ders dışında öğrencilerin sorularına yanıt verebilecek, gerekirse eksiklerine yardımcı olacak öğretmenler bulunuyor mu?
- Dershane bir plan ve programa sahip mi? Eğitim yılı başlamadan deneme sınavlarının tarihleri belirlenmiş mi? Haftada uygulanacak ders ve etüt saatleri planlanmış mı? Plansız, programsız bir dershaneden kimse başarı beklemesin.
- Özellikle ilköğretim gruplarında Fen Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve İlköğretim Matematik Öğretmenleri mevcut mu? Yoksa lise ve üniversite hazırlık gruplarındaki öğretmenlerin boş zamanları bu gruplarda mı değerlendiriliyor? Öğretmenin müfredata hakim olması ve yaş gruplarına hitap edebilecek özveriye sahip olması gerekir. Üniversite hazırlık gruplarına giren bir öğretmenin ilköğretim gruplarına aynı ilgi ile yaklaşması ve aynı anda ilköğretim müfredatına hakim olması beklenmez. Kısacası ilköğretim gruplarına yeterli özen gösteriliyor mu?
- Öğretim sistemi birkaç öğrencinin başarısı yerine tüm öğrencilerinin başarısını ön planda tutuyor mu?
- Gruplar oluşturulurken uygulanan sınav öğrencilerin bilgilerini ve algılama yeteneklerini ölçebiliyor mu?
- Homojen gruplar oluşturmak için yeterli sayıda öğrencisi var mı?
- Yıl içindeki başarılarına göre öğrenciler daha çok yararlanabilecekleri gruplara geçebiliyorlar mı?
- Öğrencilerin gelişimi, tüm derslerde izleniyor mu?
- Dershane ücretleri makul mu? Ödeme kolaylıkları sunuyorlar mı? Ciddi fiyat politikasına sahipler mi? Yoksa pazarlık gücüne göre mi ücret belirleniyor?
- Her öğrencinin farklı bir birey olduğu gözetilerek gereken değer veriliyor mu? Yoksa öğrenci sadece müşteri olarak mı görülüyor?
- Öğrencilerin dershane sınavlarında aldıkları puanlar ile SBS, YGS ve LYS'de aldıkları puanlar tutarlı mı? Yoksa dershane denemelerinde öğrencileri ve velileri mutlu etmek adına puanlar yükseltiliyor mu?
- Etüt saatleri öğrencilerin konuyu kendileri çalıştıktan sonra pekiştirmek amacıyla yararlanabilecekleri bir işleve sahip mi? Derslikler yeterli ve uygun mu? Öğrenciye uygulanan etüt saatleri yeterli sayıda mı? Etüt saatlerinde verimli çalışmalar yapılabiliyor mu?
- Devlet okulları dahi akıllı tahtalar ile donatılırken ücret ödeyerek hizmet almak istediğiniz dershane yeterli teknolojik donanıma sahip mi?
- Dershanenin özellikle de tuvalet ve lavabolarının temizlik ve hijyenine yeterli özen gösteriliyor mu?
- Öğrenci sınava hazırlanırken dersler dışında rehberlik hizmetleri ile destekleniyor mu? Öğrencilere verimli ders çalışma yöntemleri, sınav taktikleri veriliyor mu? Deneme sınavları sonrasında öğrencilerin başarı ve başarısızlıkları irdeleniyor mu? Başarısızlık nedenleri araştırılıp çözüm üretilebiliyor mu? Başarılı öğrenciler ödüllendirilerek, motivasyonlarını artırıcı çalışmalar yapılıyor mu?
- Veliler; karne, devamsızlık görüşmeleri, veli toplantılarının yanı sıra istediği zaman öğrenci hakkında bilgi alabiliyor mu? Sınav sonuçları ve devamsızlık bilgileri veliye mesaj atılıyor mu? Veli toplantıları düzenlenerek velileri bilgilendirici çalışmalar yapılıyor mu?
- Öğrencilere hizmet vermek amacıyla teknolojiden yararlanılıyor mu? Donanıma yatırım yapılıyor mu?
- Dershane yayınları özgün mü? Öğrencilerine sunduğu kaynakları dışarıdan satın almak yerine kendi kadrosuyla hazırlıyor mu? Yoksa piyasada ismi bile duyulmamış, milli eğitim müfredatına uymayan ucuz yayınlar mı veriliyor?
- Yeterli sayıda yeni kaynak öğrenciye ücretsiz sunuluyor mu?
- Öğrenciler meslek, bölüm ve üniversite tercihlerini yaparken dershaneden yardım görüyorlar mı?
- Sessiz bir ortamda ders çalışmak isteyen öğrencilere bu olanak sunuluyor mu?
- Çalışabilecekleri ve kaynaklardan yararlanabilecekleri bir kütüphane var mı?
- Dershane sigara ve kötü alışkanlıklar konusunda yeterince titiz mi? Öğretmenler bu anlamda rol model olabiliyorlar mı? Özellikle tuvaletler ve kantin dumansız hava sahası olarak korunabiliyor mu?
Dershane seçiminde nelere dikkat edilmelidir?
Kurucu ve kurum kültürü: Tercih edeceğiniz dershanenin kurumsallaşmış olması, ehil eğitimciler tarafından yönetilip yönetilmediği, kurum sahibinin kim olduğu, kadrosunun sürekli değişmemiş olması önemlidir. Kurum sahibi eğitim kökenli değilse, bu işi kimlere devrettiği ve bu kişilerin yetkinliği üzerinde durulmalıdır. Sene ortasında kapanan veya devredilen kurumlar olabiliyor. Başlangıçta gereksiz bir ayrıntı gibi görülen bu hususlar dönem içinde çok büyük sorunlar olarak karşınıza çıkacaktır. Değişen sınav sistemine çabuk adapte olabilen, değişik kaynaklar üretebilen, öğretme teknikleri geliştirebilen zümreye ve kurum kültürüne sahip dershaneler tercih edilmelidir.
Eğitim kadrosunun niteliği: Tercihinizi belirleyen önemli kriterlerden biri, belki de en önemlisi, öğretmenlerin niteliğidir. Dershanede görev alan öğretmenlerin, mesleğini benimsemiş, heyecanlı, dinamik, iletişimi güçlü ve fedakâr olması önemlidir. Mesai anlayışı ile çalışan öğretmenlerin öğrencinin taleplerini karşılaması pek mümkün gözükmüyor. Gerektiğinde öğrencinin evine ziyarete gidebilen, 24 saat hizmet anlayışı ile öğrenciye yaklaşan bir eğitim kadrosuna sahip bir dershane olmasına dikkat edilmelidir.
Doküman niteliği: Dershaneler yeterli miktarda doküman desteği sağlamalıdır. Tercih edeceğiniz dershane test, konu fasikülleri, deneme ve konu anlatımlı kitaplar vb. dokümanları yeterince sağlamıyorsa öğrencinin çalışması yeterince desteklenemiyor demektir.
Rehberlik sistemi: Bir dershanenin en önemli birimi rehberlik birimidir denilebilir. Dershanelerin okullardan ayrılan önemli bir özelliği öğrenciye gerekli bilgi ve becerileri sınav sisteminde etkin kullanabilme becerisini kazandırmaktır.
Dershane-veli diyaloğu: Okul aile işbirliğinin olmadığı bir eğitim anlayışının başarılı olması çok zordur.
Fiziksel koşullar: Fiziksel koşullar bir diğer önemli tercih sebebidir. Etkili öğrenmede ortamın etkisi çok büyüktür. Işık, ısı ve ses düzeyi öğrenmeyi önemli oranda etkiler.
Önceki dönem öğrencilerinin görüşleri: Veliler dershane tercihinde bulunurken önceki eğitim-öğretim döneminde o dershanenin öğrencileri ile görüşmelerinde fayda vardır.
Arkadaş etkisi: Öğrencinin dershaneyi tercihinde belki de en önemli neden arkadaş etkisidir. Öğrencinin başarılı arkadaşlarının gittiği dershaneye gitmesi faydalıdır. Böylece dershanenin okula özgü etüt programları ve ortak etkinlikler düzenlenmesi istenebilir ve öğrenci bunlara katılabilir.
Ölçme değerlendirme sistemi: Son olarak ele alacağımız husus dershanenin ölçme değerlendirme sistemidir. Veliler tercih yaparken bu önemli ayrıntıyı gözden kaçırmamalıdır. Öğrencinin çalışmasının sayısal göstergesi olan karneler ve başarı grafikleri çalışma performansını görme açısından önemlidir. Bu tür rehberlik çalışmaları profesyonel bir şekilde yürütülmelidir.
Sınava hazırlanma sürecinde dershaneden hizmet alan öğrenciler için bu kurumlardan en yüksek düzeyde yararlanma koşulları üzerinde durulmalıdır.
Bir yandan kurumlar arası ciddi rekabet, bir yandan durumun ciddiyetinin yarattığı baskı, bu aşamada olan pek çok genci ve ailesini derinden etkiliyor. İşte size doğru dershane seçiminde dikkat edilmesi gereken bazı noktalar.
YanıtlaSilDershaneleri gezin, bilgi alın.
Başvurduğunuz dershanelerde rakipler kötüleniyorsa, eksiklerini gizlediklerinden şüphelenin.
Öğrencilerin durumu hakkında sürekli bilgi verilip verilmediğini öğrenin.
Ücrette indirim yapıldığında ders saati sayısında azalma olup olmadığını sorun.
Herhangi bir nedenle yapılamayan ders açığının nasıl kapatılacağını sorun.
Dershanenin gerçek başarılarını öğrenin.
Reklam broşüründeki başarılara aldanmayın.
Mutlaka o dershaneye gitmiş öğrencilerle konuşun.
Dershanedeki öğretim elemanları branşlarında uzmanlaşmış, deneyim kazanmış eğiticiler midir?
Tüm branşlarda yeteri kadar öğretim elemanı var mıdır?
Mutlaka eğitim öğretim takvimini isteyin.
Yıl boyunca yapılacak deneme sınavları hakkında bilgi alın.
Dershanede eğitim ve öğretimin aksamasız yürütülebileceği ciddi ve disiplinli bir ortam yaratılmış mıdır?
Dershanenin işleyişinde ideolojik bir amaç var mıdır?
Dershanede görev yapan öğretmenler tüm zamanlarını kurumda mı geçiriyorlar; yoksa bir aldatmaca olan özel ders peşinde mi koşuyorlar?
Kullanılan test soruları girdiğiniz sınavlara uyum sağlayacak biçimde mi üretiliyor?
Öğretimin yanında gençlerin diğer istekleri de göz önüne alınarak öğrencilere rehberlik yapılıyor mu?
Geçmiş yıllarda dershaneye devam eden öğrencilerin dershane hakkındaki görüşleri nedir?
Veliler, öğretmenler, dershaneyi nasıl görüyorlar?
Dershane, öğrencileri okullarına, başarı durumlarına, yeteneklerine ve ilgilerine göre gruplandırıyor mu?
Ders yılı içindeki eksiklikler, ek derslerle tamamlanıyor mu, yoksa öğrenci özel ders almaya mı zorlanıyor?
Bireysel başarılar ve flaş isimlerle göz mü boyanıyor, yoksa karşınızda güven veren bir kurum mu var?
Artık iyi ve kaliteli bir eğitimi sadece astronomik ücretler ödeyerek alabileceğiniz önyargısından kurtulunuz.
DERSHANE SEÇERKEN;
YanıtlaSil1-SINIFTAKİ ÖĞRENCİ SAYISI
2-ÖĞRETMENLERİN TECRÜBE ORTALAMASI
3-ÖĞRENCİ SAYISI \ REHBER ÖĞRETMEN ORANI
4-KAÇ YILLIK KURUM (GERÇEKTEN O ŞUBE KAÇ ILDIR ORADA?)
5-YAYINLARI NELER
6-İDARİ KADROSU DONANIMLIMI
7-TOPLAM KAÇ DENEME OLACAK
8-TOPLAM DERS SAYISI
9-BİREBİRLERİ DERS ÖĞRETMENLERİMİ VERİYOR
10-ŞUAN OKUYAN ÖĞRENCİLERE SORULMALI