26 Temmuz 2012 Perşembe

Reklam Özdenetim Kurulu kimin yanında?

Reklam Özdenetim Kurulu, internet sitesinde yaptığı bilgilendirmede "Reklamverenler Derneği ve Reklamcılar Derneği üyeleri ile reklam mecralarının, dürüst olmayan reklamlara karşı oluşturdukları Reklam Özdenetim Kurulu, 1994 yılından beri Uluslararası Reklam Uygulama Esasları'na aykırı buldukları reklamların düzeltilmesini ya da yayınlanmamasını reklam vereninden talep etmektedir. RÖK’ün bu hizmeti aynı zamanda reklam verenlere ve medyaya, diğer denetim organlarının yaptırımlarından korunmak için, tavsiye niteliğindedir. Bunu yasal bir zorunluluğa dayanarak değil, kamuoyuna yaptığı taahhüt gereği ve topluma karşı sorumluluğunun bilincindeki reklamverenlerin sağduyusuna güvenerek yapmaktadır." demektedir.

Reklam Özdenetim Kurulu'na Turkcell'in gerçeğe aykırı, tüketiciyi yanıltan reklamlarını şikayet ettikten sonra aldığımız cevap son derece ilginçti. Google arama motorunda "numara taşıma", "turkcell numara taşıma" gibi sorgulamalarda karşımıza çıkan "Turkcell numara taşıma reklamı" 21 TL'ye her yöne 500 dk. konuşma vadediyor. Bu reklamlar 26 Temmuz 2012 tarihi itibariyle hala yayında. Bu reklamın gerçeğe aykırı olduğunu, böyle bir kampanyanın ya da tarifenin mevcut olmadığını ve bu reklam nedeniyle tüketicilerin yanıltılarak haksız kazanç sağlandığını dile getirdiğimiz şikayetimize Reklam Özdenetim Kurulu cevap verdi. Ancak verilen cevapta reklam bağlantısına tıklandığında "formu doldurun, size kampanyalar hakkında bilgi verelim" sayfasına ulaşılmakta ve tüketicinin bu şekilde yanıltıldığı kanaati oluşmamıştır denilmiştir. Halbuki bize gelen şikayetlerde kimi tüketicilerin bu reklam nedeniyle abone yapıldıkları, 12 aylık sözleşme imzalatıldığı ancak kendilerine gelen mesaj ile tarife ücretlerinin 21 TL değil 26 TL olduğu öğrenmişlerdir.

Öyle görülüyor ki, Reklam Özdenetim Kurulu kendilerinin de belirttiği gibi Reklamverenler Derneği ve Reklamcılar Derneği üyeleri ile reklam mecralarından oluştuğu için tüketiciden çok reklam verenler yanlısı bir tutum izlemektedir. Bu tüketici adına üzücü bir durumdur.



Peki tüketiciyi aldatan bir reklam nasıl ve nereye şikayet edilmelidir?

Alo 175 Tüketici Danışma Hattı ile yaptığımız görüşme sonucunda şikayetin Tüketici Sorunları Hakem Heyetine ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'na (BTK) yapılabileceğini öğrendik. Ancak Tüketici Sorunları Hakem Heyetine yapılan başvuruların sonuçlanması üç aya kadar uzayabilmektedir. Bu nedenle buradan BTK'ya şikayet etmek daha mantıklı. BTK şikayetler ile ortalama 15 gün içerisinde geri dönüş yapacaklarını söylüyor.


Reklam Özdenetim Kurulu tarafından gönderilen cevap e-postası:



Kurulumuza ilettiğiniz başvuru değerlendirilmiştir.
Google arama motorunda “numara taşıma” kelimeleri ile sorgulama yapıldığında, sayfanın en üstünde, google reklamları bölümünde Turkcell’in reklam linki çıkmaktadır. Linke tıkladığınızda açılan başvuru formunda Turkcell, “Aşağıdaki formu doldurun, uzmanlarımız aracılığı ile sizi hemen arayalım, iletişim ihtiyacınızı dinleyelim ve size en uygun tarife ve kampanyalarımızı anlatalım.” diyerek, koşulları aktarmak için sizin yetkili Turkcell elemanı tarafından aranacağınızı belirtmektedir.
 İşlemleriniz yapıldığı halde tarafınıza bu tür bilgi verilmediyse ve ödeyeceğiniz tek rakamın sadece ve her koşulda 21 TL olduğu söylendiyse, konunun Turkcell ile görüşülüp tarife fiyatının neden farklılık gösterdiğinin anlaşılması gerekmektedir. 
Numara taşıma işlemi ile operatör değiştiren aboneler için her operatör tarafından çeşitli paket/tarife/kampanya sunulmaktadır. O nedenle de Google’de yayınlanan reklamda numarasını Turkcell’e taşıyarak gelecek aboneler için bir tarifenin örneği verilmiştir. Söz konusu reklam mesajından her numara taşıma uygulaması ile Turkcell’e gelen her abonenin 21TL’ye her yöne 500 dakika konuşacağı anlamının çıkarılması mümkün görülememiştir.
Bilginize sunar, Reklam Özdenetim Kurulu’na göstermiş olduğunuz ilgiye teşekkür ederiz.
Saygılarımızla,
Çetin Ziylan
Reklam Özdenetim Kurulu adınaBaşkan






1 yorum:

  1. Şuan geçerli olmayan bir tarifenin reklamı yapılarak tüketiciler yanıltılmaktadır. Ben bu reklama istinaden başvurdum ve sözleşme imzalattılar. Bu reklamı görünce linki tıklamak grekemiyor. Reklam insan aklında yer ediyor ve Turkcell bayisine uğrama gereği hissettim. Bayi ise aboneliği 21 TL olarak bilgilendirdi ve sözleşme imzalattı. Ancak sonuç farklı oldu. Aylık 26 TL fatura geliyor. Şikayetçiyim. Daha çok insanın kandırılmasına siz dur demezseniz kim dur diyecek? Tüketici olarak dava mı açmalıyız?

    Bu soruya ROK tarafından gönderilen cevap:

    Kurulumuza ilettiğiniz başvuru üzerine Turkcell’e de bilgi verilmiştir.

    Google arama motorundaki reklam mesajı “Hazır Kart'a gelenlere süper teklif 22TL'ye heryöne 400 dk.!” şeklinde değiştirilmiştir.

    Bilgilerinize sunarız.

    Saygılarımızla,

    Çetin Ziylan
    Reklam Özdenetim Kurulu adına
    Başkan

    YanıtlaSil